سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی

کمک ۹.۳ میلیون دالری سویدن به برنامه سواد آموزی افغانستان

به گزارش خبرگزاری آوا، این برنامه توسط معینیت سوادآموزی با همکاری تخنیکی UNESCO اجرا می گردد و هدف آن، توسعه سواد (ELA) در افغانستان می باشد. در تداوم سلسله همکاری های دراز مدت سویدن در بخش تعلیم و تربیت در افغانستان، این کشور ۹.۳ میلیون دالر (۵۰۰ میلیون افغانی) را از طریق برنامه تعلیمی، ساینس و فرهنگی سازمان ملل در راستای تقویت برنامه سواد آموزی در کشور، مساعدت نمود. این مطلب در کنفرانس ملی انکشاف سواد آموزی در کابل عنوان شد.کمک ۹.۳ میلیون دالری سویدن به برنامه سواد آموزی افغانستان

فاروق وردک، وزیر معارف در بیانیۀ افتتاحیه‎ی این کنفرانس، گفت: وزارت معارف در زمینه تطبیق برنامه های متعدد سواد آموزی تلاشهای بسیاری نموده است.
وی خاطر نشان کرد که طی سال جاری، ۷۷۰۰۰۰ نفرسواد آموز جدید در ۳۰۸۰۰ باب کورس و ۷۸ مکتب سواد آموزی، مصروف آموختن می باشند.
به گفته‏ی وی، طی دوازده سال گذشته، ۲.۶ میلیون نفر از طریق کورسهای سواد آموزی باسواد شده اند و چنانچه این روند ادامه یابد، در هفت سال آینده تعداد افراد بی سواد که بین ۱۸ تا ۴۵ سال می باشند، به طور چشمگیری کاهش می یابد.
پیتر سیمنبی سفیر کشور سویدن نیز در این کنفرانس گفت: توسعه سواد (ELA) در افغانستان ، برنامه ای ملی بوده و از سال ۲۰۰۸ این کار آغاز تا اکنون ادامه دارد.
وی افزود: این برنامه توانسته است، سطح سواد ۶۰۰۰۰۰ تن را در سراسر کشور افزایش دهد که ۶۰ درصد از این تعداد را بانوان تشکیل می دهند.
سفیر کشور سویدن ضمن قابل قبول ارزیابی نمودن پیشرفت های وزارت معارف در تمام عرصه ها از جمله بخش سواد آموزی، به تداوم کمک های کشور متبوعش تاکید ورزید و متعهد گردید معینیت سواد آموزی را در راستای تحقق برنامه های مطرح شده آن به طور مستمر همکاری هم جانبه می نماید.
گفتنی است، در این کنفرانس نثاراحمد بهاوی به حیث سفیر سواد تعیین شد.
قابل ذکر است که امروز آغاز نشرات ویبسایت معینیت سواد آموزی نیز به هدف آگاهی هموطنان از پیشرفت ها و کار کردهای معینیت سوادآموزی رسماً از سوی وزیر معارف افتتاح گردید.


ن : شبنم سرچمی
ت : چهار شنبه 23 / 4 / 1393
سطح سواد در جهان و جایگاه ایران
سطح سواد در جهان و جایگاه ایران

بنا بر اطلاعات آماری که در سایت نیشن مستر از منابع معتبر جهانی از 205 کشور جهان ارائه شده است سطح سواد جهانی 83.6 درصد است(این آمار از سال 2000 تا 2008 از کشور های مختلف بدست آمده است). البته توزیع سطح سواد در جهان نابرابر است به این معنی که کشور های توسعه یافته بیشترین سواد و کشور های ضعیف کمترین آن را دارند.در این زمینه به ترتیب قاره اروپا بالاترین سپس آمریکا شمالی و روسیه و آسیای مرکزی و آمریکای جنوبی و آسیای شرق و جنوب شرقی و خاورمیانه و در نهایت آفریقا قرار دارد. همانطور که یکی ار شاخص های توسعهمربوط به منابع انسانی می شود لذا داشتن سواد می تواند یک کشوررا در ابعاد مختلف به رشد و بالندگی برساند.

جامعه ای را در نظر بگیرید که همه افراد آن با سوادند وهمه (زن و مرد) بطور برابر از امکانات تحصیل برخوردار هستند. از طرف دیگر جامعه ای را در نظر بگیرید اکثریت افراد آن بی سواد هستند و امکانات تحصیل برابر برای همه وجود ندارد.

در این دو جامعه فرضی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کدام جامعه فرزندان خود را خوب تربیت خواهد کرد؟ سطح بهداشت در این دو جامعه چگونه است؟ سطح فرهنگ چطور؟ پیشرفت و بالندگی در کدام جامعه وجود دارد؟ به سطح ابتکارات و اختراعات و تحولات اجتماعی و آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی و غیره نگاهی بیندازید، آن موقع است که شما متحیّر خواهید شد .

مقایسه سطح سواد در بین کشورهای توسعه یافته و عقب مانده گویای مطالب فوق است. در یک سو کشورهایی قرار دارند که جمعیت آنها صد در صد(یا نزدیک به آن) با سواد هستند مثل، فنلاند و نروژ و ژاپن و آمریکا و غیره و در سویی دیگر کشورهایی قرار دارند که پائین ترین سطح سواد را در بین مردمان جهان دارند و جزء عقب مانده ترین کشورها هستند. مثل بورکینافاسو (21.8 درصد) و افغانستان (28 درصد) و نیجر (29 درصد).

همچنین مقایسه سطح سواد مردان و زنان در کشورهای جهان نشان می دهد که چگونه هنوز در بسیاری از کشورهای جهان سطح سواد زنان نسبت به مردان کمتر است. این اختلاف در کشور های عقب مانده بسیار بالاست اما در کشورهای توسعه یافته تقریبا برابر است. به چند نمونه توجه کنید:

فنلاند: زنان100%، مردان 100%

آمریکا: زنان%99 ، مردان99%

فرانسه: زنان99%، مردان99%

روسیه: زنان 99.5% ، مردان 99.7%

..................................................

هند: زنان48.3% ، مردان 70.2%

ترکیه: زنان 79.6، مردان 95.3%

عراق: زنان 24.4%، مردان 55.9%

افغانستان: زنان 12.6%، مردان 43.1%

اما وضعیت کشور ما هماز نظر سواد در منطقه زیاد مناسب نیست. برخی از کشورها مثل ترکیه، کویت، بحرین، قطر وضعیت بهتری نسبت به ما دارند. بنا بر اطلاعات نهادهای داخلی، سطح سواد در کشور حدود 82%(زنان 78% مردان 86%) است در این صورت کشور ما از نظر سواد در رتبه 140 تا 150 در جهان قرار خواهد گرفت(که برای ما ایرانی ها شایسته نیست).

گرچه بعد از انقلاب فعالیت نهضت سواد آموزی در کنار آموزش و پرورش موجب با سوادی حدود ده میلیون نفر شده است. ولی هنوز 14 درصد بی سواد در کشور داریم (این می تواند برای یک کشور مدعی چون ایران یک فاجعه باشد.)

میانگین سواد در کشور ما بنا به آمار های مختلف 5 تا 6 سال ممکن است باشد و این نشان میدهد که افراد با سواد جامعه، کم سواد هستند. این میانگین در کشور آمریکا 12 سال، در نروژ 11.8، در کانادا 11.6، در ژاپن 9.5، در کویت 7.1 و در افغانستان 1.7 سال است.

مبارزه با بیسوادی در جامعه ای که میراث گذشته را به یدک می کشد سخت و دشوار است و عده ای زیادی از بیسوادان بالای 50 سال سن دارند و آموزش آنها بعضا غیر ممکن است. همچنین آموزش افراد کم توان ذهنی و افرادی که از نظر بینایی و شنوایی مشکل دارند نیازمند به توجه و همت و برنامه ریزی مسئولان است. به امید روزی که بتوانیم ریشه بیسوادی را در سر زمین ایران ریشه کن کنیم و همانطور که در برنامه چشم انداز 20 ساله پیش بینی شده است، ایران را در منطقه به مقام اول تبدیل کنیم.

www.classro.blogsky.com

 


ن : شبنم سرچمی
ت : چهار شنبه 23 / 4 / 1393
آموزش بزرگسالان نوشته ی: حسن فصیحی

چکیده

هدف از نگارش این مقاله بررسی تاریخچه آموزش بزرگسالان در جهان و ایران است. در این مقاله سیر تحول این نوع از آموزش در جهان، به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به نتایج کنفرانس ها و گردهمایی های بین المللی و نیاز کشور به نیروی انسانی کارامد برای رشد و توسعه تشریح گردیده است. در ادامه به بررسی این روند در کشور ایران پرداخته شده است و تاریخ پیدایش آموزش بزرگسالان به عنوان یک آموزش دولتی در قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت به فعالیت ها و طرح هایی که در این دوران تصویب و اجرا شده است، اشاره گردیده است...


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : چهار شنبه 23 / 4 / 1393
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪاي ﺗﺎﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺗﻮﺳﻂ «ﻛﺘﺎﺑﺪار» و «ﻣﻌﻠﻢ» ﺑﺮارﺗﻘﺎي ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ داﻧ

ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪاي ﺗﺎﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺗﻮﺳﻂ «ﻛﺘﺎﺑﺪار» و «ﻣﻌﻠﻢ» ﺑﺮارﺗﻘﺎي ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان
دﺑﻴﺮﺳﺘﺎنﻫﺎي ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ دﺧﺘﺮاﻧﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان

ﻧﺴﺘﺮن ﭘﻮرﺻﺎﻟﺤﻲ (ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﻣﺴﺌﻮل)
داﻧﺸﺠﻮي دﻛﺘﺮي ﻛﺘﺎﺑﺪاري و اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان poursalehi@ut.ac.ir
ﻓﺎﻃﻤﻪ زﻧﺪﻳﺎن
اﺳﺘﺎدﻳﺎر ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﻛﺘﺎﺑﺪاري و اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺪرس zandian@modares.ac.ir
ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻓﻬﻴﻢ ﻧﻴﺎ
اﺳﺘﺎدﻳﺎر ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﻛﺘﺎﺑﺪاري و اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان Fahimnia@ut.ac.ir

ﭼﻜﻴﺪه  
ﻫﺪف: اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ آﻣﻮزش ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﺿﻤﻦ ﻃﺮاﺣﻲ ﻳﻚ دوره آﻣﻮزﺷﻲ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ اي ﺗﺎﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﺳﻮاداﻃﻼﻋﺎﺗﻲ از ﺳﻮي ﻣﻌﻠﻢ و ﻛﺘﺎﺑﺪار در دو دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ، و ﺳﻌﻲ در ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻓﺮد ﻣﺴﺌﻮل اﻳﻦ آﻣﻮزشﻫﺎ در ﻣﺪارس دارد.
روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدي اﺳﺖ و از روشﻫﺎي ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪاي و ﺷﺒﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﻬﺮه ﻣﻲﮔﻴﺮد. از ﻣﻴﺎن دوازده ﻣﺪرﺳﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان، دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎي دﺧﺘﺮاﻧﻪ آﺑﺴﺎل و ﻧﺪاي آزادي ﻛﻪ از ﺷﺒﺎﻫﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮي ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﻮدن ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮدﻧﺪ، اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن آﺑﺴﺎل ﻛﺘﺎﺑﺪار ﻣﺘﺨﺼﺺ و در دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻧﺪاي آزادي ﻳﻜﻲ از دﺑﻴﺮان، ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻃﻲ 4 ﺟﻠﺴﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ.
ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﭘﻴﺶ از آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺳﻮاداﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، داﻧﺶ آﻣﻮزان دو دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن t ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداري ﻣﻴﺎن داﻧﺶ آﻣﻮزان دو دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﭘﻴﺶ از آﻏﺎز آﻣﻮزش وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ. ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺗﻔﺎﺿﻞ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن و ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن ﻧﺸﺎن داد، ﻛﺘﺎﺑﺪار ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 1/33 و ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 0/07 در ارﺗﻘﺎي ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮدهاﻧﺪ و ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن t زوﺟﻲ ﻣﻴﺰان ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺗﻨﻬﺎ در ﮔﺮوه ﺗﺤﺖ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻛﺘﺎﺑﺪار ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎداري در ﻧﻤﺮه ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲِ ﭘﻴﺶ و ﭘﺲ آزﻣﻮن دو ﮔﺮوه آﻣﻮزش دﻳﺪه ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻣﻌﻠﻢ و ﻛﺘﺎﺑﺪار رخ داده اﺳﺖ.
واژهﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي: ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ آﻣﻮزﺷﮕﺎﻫﻲ، ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﺳﻨﺠﺶ، ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان


ن : شبنم سرچمی
ت : جمعه 18 / 4 / 1393
ریشه کنی بی سوادی از شعار تا اجرا
تحرک، رشد، پیشرفت و سعادت جوامع مختلف در اولین گام با موضوع سواد ارتباطی تنگاتنگ دارد. بنا بر آمار موجود در سال ١٩٧٠ جمعیتی بالغ بر ٨٥٤ میلیون نفر از کل جهان یعنی چیزی حدود ٤٠ درصد بی سواد در کشورهای مختلف وجود داشته است. از این رو تلاش های زیادی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای غربی و اروپایی برای کنترل این معضل صورت گرفت که در سال ٢٠٠٥ این نرخ با ٢٢ درصد کاهش به ١٨ درصد معادل ٧٨٠ میلیون نفر رسید. نکته جالب این که سهم کشورهای توسعه یافته از آمار بی سوادان جهان تنها یک درصد بود و ٧٠ درصد آن مربوط بود به کشورهای حوزه جنوب و غرب آسیا که ایران را نیز شامل می شود.


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
مکتب خانه و تاریخچه مدرسه در ایران و کشورهای اروپایی

نخستین بار در سال 1324 هـ. ق مدرسه ای به نام مدرسه دوشیزگان توسط بانو بی بی خانم وزیراف، برای دختران گشایش یافت. اما اقدام جسورانه وی با مخالفت بسیاری روبرو گشت به طوری که پاره ای ازمخالفان تصمیم به ویران کردن مدرسه گرفتند. طی فشارهای بی رویه مخالفان مدرسه دوشیزگان، بی بی خانم به وزارت معارف شکایت نمود. اما در جواب به وی گفته شد که صلاح در این است که مدرسه تعطیل شود. سرانجام، با وجود ایستادگی بی بی خانم در برابر مشکلات، مدرسه دوشیزگان تعطیل شد.

تشکیلات آموزش و پرورش در ایران از دوران باستان تا کنون تغییرات و دگرگونی های فراوانی داشته است.دردوران هخامنشیان آموزش بیشتر جنبه مذهبی و حکومتی داشت و به سه نوع تقسیم می شد.نخستین سازمان آموزشی خانواده بود، والدین هر طفل مسئولیت داشتند، فرزندان خود را براساس موازین دین زرتشت تربیت کنند. پس از آن آموزش در آتشکده ها بود که به تدریج گسترش یافت ودر کنار این آتشکده ها فرهنگستان هایی هم به وجود آمد. علاوه براین دو نوع آموزش که ویژه همگان بود سازمان های تربیتی و آموزشگاه های درباری بودند که در قلب کاخ ها قرار داشتند و ویژه شاهزادگان و بزرگان بود. مسئولیت عمده این آموزشگاه ها در پرورش مدیران برای اداره مملکت و تربیت شاهزادگان برای به دست گرفتن حکومت خلاصه می شد و از آموزش علوم و فنون مختلف خبری نبود...


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
معرفی ‌١٠٠ كشور برتر جهان از نظر شاخص كیفیت زندگی

نشریه آمریكایی نیوزویك در تازه‌ترین گزارش خود به معرفی بهترین كشورهای جهان از نظر شاخص‌های مختلف زندگی كردن پرداخت. در بین 100 كشور مورد مطالعه فنلاند به عنوان بهترین كشور جهان برای زندگی كردن انتخاب شده است.
در این رده‌بندی پس از فنلاند كشورهای سوئیس، سوئد و استرالیا در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند. همچنین پرجمعیت‌ترین كشورهای جهان یعنی چین و هند نیز به ترتیب در رده‌های 59 و 78 جای گرفته‌اند. رتبه كشورهای سنگاپور، مالزی و سری‌لانكا نیز به ترتیب 20، 37 و 66 اعلام شده است. همسایه شرقی ایران یعنی پاكستان نیز كه اخیرا با سیل ویرانگری مواجه شده در رده‌ای بهتر از 89 قرار نگرفته است.
در قعر جدول رده‌بندی نیز نام كشورهایی مانند بوركینافاسو، نیجریه، كامرون، زامبیا، اوگاندا، موزامبیك، اتیوپی، تانزانیا، یمن، سنگال و ماداگاسكار مشاهده می‌شود.


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
از هر 5 اروپایی تا 15 سال، یک نفر سواد خواندن و نوشتن ندارد!!!
   

اگر چه اروپا به «مهد علم و تمدن» مشهور است، اما دستآورد امروز آنها حاصل تلاش بی‌وقفه‌ی گذشتگان دور می‌باشد، اما حاصل نیم‌ قرن غرور و فخر بی‌جا، خوش‌گذرانی و بی‌خیالی، به جز افزایش نرخ بی‌سوادی، جرم، جنایت، خودکشی و ... نخواهد بود.

منبع: «iranpn.com»:

زنگ خطر کمیسیون اروپا به صدا درآمد - اروپا با خطر رشد بی‌سوادی مواجه شده است. خبرگزاری «Bild» در سوتیتر خود می‌نویسد: «اگر چه خواندن کتاب و نوشتن یک نامه برای بسیاری امری طبیعی است، اما برای بسیاری دیگر از مردم، آن هم در قلب اروپا، مشکل صعب و مانعی غیر قابل عبور است».

این خبرگزاری به نقل از کمیسیون اروپا می‌افزاید: بنا بر گزارش کمیسیون اروپا، از هر 5 نفر تا سن 15 سال، یک نفر قادر به خواندن و نوشتن درست نیست. در این گزارش آمده است: «هم چنین سواد حدود 80 میلیون نفر از بزرگسالان اروپایی – که یک سوم نیروی کار را تشکیل می‌دهند – فقط به خواندن و نوشتن و نیز بلد بودن همان مهارت اساسی (شغل خود) محدود می‌گردد. این کمیسیون در اطلاعیه خود تأکید نموده است که زمان «مبارزه با بی‌سوادی» اکنون است. کمیسر آموزش و پرورش اتحادیه اروپا «Vassiliou» روز سه شنبه در بروکسل اعلام کرد: بسیاری از اروپایی‌ها خود را فقط در همان شغل خود می‌بینند و به طور کلی از مشارکت در جامعه حذف شده‌اند، چرا که آنها فاقد سواد پایه می باشند.

وی افزود: در تدوین طرحی است که بتواند تا سال 2020، رقم دانش‌آموزانی که با خواندن و نوشتن و همچنین ریاضیات و علوم پایه مشکل اساسی دارند را به زیر 15٪ تقلیل دهد. بنا بر این گزارش گروه‌های کارشناسی متخصصی موظف شده‌اند تا پیشنهادات اجرایی خود را تا اواسط سال آینده تدوین و در اختیار این کمیسیون قرار دهند.


ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
سوادآموزي از نگاه اسلام

یک جرعه آفتاب

به کوشش: ابرهیم اخوی

● پیامبر اعظم(ص): «برتری دانشمند بر عابد، مانند برتری ماه شب چهاردهم بر سایر ستاره هاست».[1]

● پیامبر اعظم(ص): «دانا در میان نادانان همانند زنده ای است در میان مردگان».[2]

● پیامبر اعظم(ص): «خداوند جویندگان دانش را دوست دارد».[3]

● پیامبر اعظم(ص): «آموزگار و یادگیرنده در پاداش شریکند؛ دو سهم آن برای آموزگار و یک سهم از آن سوادآموز است».[4]

● پیامبر اعظم(ص): «آن که زمانی با دشواری یادگیری و سوادآموزی نسازد، عمری در خواری نادانی بماند».[5]

● پیامبر اعظم(ص): «دانش پژوه (سوادآموز) زیر سایه فرشتگان است، زندگی اش پر برکت شود و چیزی از روزی اش کم نگردد».[6]

● امام علی(ع): «هیچ گنجی سودمندتر از دانش نیست».[7]

● امام علی(ع): «سواد آموختن به کسی که از آن بی بهره است، صدقه است».[8]

● امام علی(ع): «کمال دین در دانش اندوزی و عمل به آن است».[9]

● امام علی(ع): «ای مؤمن! دانش و ادب، بهای تو هستند، پس در فراگیری آن بکوش!»[10]

● امام علی(ع): «نادان کوچک است اگر چه کهن سال باشد و دانا بزرگ است اگر چه خردسال باشد».[11]

● امام علی(ع): «هیچ هم نشینی بدتر از جهل و نادانی نیست».[12]

● امام باقر(ع): «مردم چهار گروه اند: کسی که می داند و می داند که می داند، چنین شخصی راه بلد و عالم است، از او پیروی کنید؛ کسی که می داند ولی از دانش خود باخبر نیست، او خفته است، بیدارش کنید؛ کسی که نمی داند و از ناآگاهی خود باخبرست، او جاهل است، یادش دهید؛ کسی که نمی داند و خود را دانا می پندارد، او گمراه است هدایتش کنید».[13]

● امام صادق(ع): «پادشاهان بر مردم حکومت می کنند و دانشمندان بر پادشاهان!»[14]

علم بهتر است یا ثروت؟

امام علی(ع) می فرماید: «به هفت دلیل علم از ثروت بهتر است:

1. علم میراث پیامبران است و ثروت میراث فرعون ها؛

2. با دادن و انفاق علم چیزی از آن کم نمی شود ولی از مال کم می شود؛

3. ثروت نیازمند نگه دارنده و محافظ است در حالی که علم نگه دارنده صاحب آن است؛

4. دانش همراه همیشگی است ولی ثروت تنها تا هنگام مرگ انسان را همراهی می کند؛

5. مال برای مؤمن و کافر به دست می آید در حالی که علم (واقعی) تنها به مؤمن ارزانی می شود؛

6. همه مردم در دین خود به عالم نیاز دارند، ولی به ثروتمند نه؛

7. دانش، انسان را در عبور از صراط یاری می کند ولی مال مانع می شود و آن را دشوار می کند».[15]


 

 


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
پیام هایی به مناسبت سواد آموزی...

گلستان فطرت

در میان موجودات عالَم تنها انسان است که می تواند راه کمال بپیماید و صفت حضرت حق را در خود متجلّی سازد. نه ملائک را چنین استعدادی است و نه موجود دیگری می تواند به چنین مقامی برسد. سرّ این عظمت روحی در این است که در فطرت آدمی بذرهای رشد و اعتلا نهاده شده و او را مستعدّ تقرب به حق تعالی کرده است. اگر فضای زندگی سالم باشد و عطر دل انگیز ارزش های الهی و انسانی در آن به مشام برسد و اگر بندگی خدا سرلوحه زندگی آدمی باشد، این بذرها رشد می کنند، سر بر می آورند و گلستان فطرت را با همه زیبایی هایش به نمایش می گذارند. امّا به شرط این که بتواند استعدادهای نهفته این گلستان را از قوّه به فعل آورد و به سوی علم و دانش قدم بردارد.

هدف تعلیم و تربیت اسلامی

تعلیم و تربیت، اساس نظام فکری اسلام است. هدف تعلیم و تربیت اسلامی، تربیت انسان موحّد است و همه برنامه ریزی و فعالیت های برنامه ریزان و معلمان باید برای تحقق این هدف سازماندهی شود تا از این طریق بتوانیم صلح و صفا و سعادت را برای همیشه به جامعه اسلامی مان برگردانیم.


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
تعلیمات اجباری

تعلیمات اجباری، قانونی که طبق آن همة اتباع هر کشور موظف اند دورة آموزش عمومی، شامل مقدمات علوم گوناگون، را بگذرانند. تأکید این دوره بیشتر بر خواندن و نوشتن و حساب کردن است. در هر کشوری بسته به نظام آموزشی و امکانات، یک مقطع تحصیلی را پایة آموزش عمومی می دانند و همگان باید مدرک آن پایه را بگیرند(حسینی نسب و اقدم، ذیل «آموزش عمومی »).
نخستین بار پس از انقلاب فرانسه در سال 1789، آموزش و پرورش ملی در آن کشور پایه ریزی شد و دولت موظف شد که آموزش عمومی و ابتدایی رایگان به وجود آورد. سپس در دیگر کشورهای اروپایی و نیز امریکا ایجاد نظام آموزش و پرورش عمومی از برنامه های اصلی دولتها گردید(گلشن فومنی، ص 33ـ34، 37، 39) و در اواسط قرن نوزدهم، قوانین آن در کشورهای متعدد به تصویب رسید(هوسن ، ص 13).
با روشن شدن نسبت مستقیمِ تحولات اجتماعی با آموزش عمومی، مبارزه با بی سوادی در کشورهای توسعه نیافته اهمیت یافت. در دسامبر 1919 لنین طی فرمانی کلیة شهروندان هشت تا پنجاه سالة شوروی را موظف به آموختن خواندن و نوشتن اعلام کرد(له، ص 10).


ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
خاطرات معلمان افغانستانی

چند روزی به آمدن عید مانده بود. بیشتر بچه ها غایب بودند، یا اکثرا رفته بودند به شهرهای خودشان یا گرفتار کارهای عید بودند. اما استاد بدون هیچ تأخیری آمد در صنف و شروع کرد به درس دادن. استاد خشک و مقرراتی ما خود مزیدی شده بر دشواری. بالاخره ساعت درسی را به پایان بود که یکی از بچه ها خیلی آرام گفت: استاد! آخر سالی دیگه بسه!
استاد هم دستی به سر تهی از موی خود کشید! و عینکش را از روی چشمانش برداشت و همین طور که آن را می گذاشت روی میز خودش هم برای اولین بار روی چوکی نشست.
استاد ۵۰ ساله‌ مان با آن کرتی قهوه‌ای سوخته‌ای که به تن داشت، گفت: حالا که توانستید من را از درس دادن بیاندازید، بگذارید خاطره ای را برایتان تعریف کنم. من حدودا ۲۱ یا ۲۲ ساله بودم، پدر و مادرم کشاورز بودند با دست های چروک خورده و آفتاب سوخته، دست هایی که هر وقت آن ها را می دیدم دلم می خواست ببوسمشان، بویشان کنم، کاری که هیچ وقت اجازه آن را به خود ندادم با پدرم بکنم اما دستان مادرم را همیشه خیلی آرام مثل “ماش پلو” که شب عید به شب عید می خوردیم بو می کردم و در آخر بر لبانم می گذاشتم.
استادمان حالا قدری هم با بغض کلماتش را جمله می کند: نمی دانم بچه ها شما هم به این پی بردید که هر پدر و مادری بوی خاص خودشان را دارند یا نه؟ ولی من بوی مادرم را همیشه زمانی که نبود و دلتنگش می شدم از چادر کهنه سفیدی که گل های قرمز ریز روی آن ها نقش بسته بود حس می کردم، چادر را جلوی دهان و بینی‌ام می گرفتم و چند دقیقه با آن نفس می کشیدم… اما نسبت به پدرم مثل تمام پدرها هیچ وقت اجازه ابراز احساسات پیدا نکردم جز یک بار، آن هم نه به صورت مستقیم.
نزدیکی های عید بود، من تازه معلم شده بودم و اولین حقوقم را هم گرفته بودم، صبح بود، رفتم آب انبار تا برای شستن ظروف صبحانه آب بیارم. از پله ها بالا می آمدم که صدای خفیف هق هق مردانه ای را شنیدم، از هر پله ای که بالا می آمدم صدا را بلندتر می شنیدم. ... استاد حالا خودش هم گریه می کنه...
پدرم بود، مادر هم آرامش می کرد، می گفت آقا! خدا بزرگ است، خدا نمیگذارد ما پیش بچه ها کوچک شویم، به بچه ها عیدی نمی دیم، قرآن خدا که غلط نمی شه اما پدرم گفت: خانم! نوه های ما در شهر بزرگ شده اند و از ما انتظار دارند، نباید فکر کنند که ما...


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
دانش آموز...

معلم عصبی دفتر را روی میز کوبید و داد زد : سارا…دخترک خودش را جمع و جور

کرد ، سرش را پایین انداخت و خودش را تا جلوی میز معلم کشید و با صدای

لرزان گفت : بله خانم؟

معلم که از عصبانیت شقیقه هایش می زد ، به چشمهای سیاه و مظلوم

دخترک خیره شد و داد زد : ((چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو

سیاه و پاره نکن ؟ ها؟فردا مادرت رو میاری مدرسه می خوام در مورد بچه ی

بی انظباطش باهاش صحبت کنم ))

دخترک چانه لرزانش را جمع کرد …بغضش را به زحمت قورت داد و آرام گفت :

خانوم …مادم مریضه … اما بابام گفته آخر ماه بهش حقوق میدن … اونوقت

میشه مامانم رو بستری کنیم که دیگه از گلوش خون نیاد …اونوقت میشه

برای خواهرم شیر خشک بخریم که شب تاصبح گریه نکنه … اونوقت …

اونوقت قول داده اگه پولی موند برای من هم یه دفتر بخره که من دفترهای داداشم

رو پاک نکنم و توش بنویسم …

اونوقت قول می دم مشقامو بنویسم …

معلم صندلیش را به سمت تخته چرخاند و گفت : بشین سارا …

و کاسه اشک چشمش روی گونه خالی شد ...

معلم عصبی دفتر را روی میز کوبید و داد زد : سارا…دخترک خودش را جمع و جور

کرد ، سرش را پایین انداخت و خودش را تا جلوی میز معلم کشید و با صدای

لرزان گفت : بله خانم؟

معلم که از عصبانیت شقیقه هایش می زد ، به چشمهای سیاه و مظلوم

دخترک خیره شد و داد زد : ((چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو

سیاه و پاره نکن ؟ ها؟فردا مادرت رو میاری مدرسه می خوام در مورد بچه ی

بی انظباطش باهاش صحبت کنم ))

دخترک چانه لرزانش را جمع کرد …بغضش را به زحمت قورت داد و آرام گفت :

خانوم …مادم مریضه … اما بابام گفته آخر ماه بهش حقوق میدن … اونوقت

میشه مامانم رو بستری کنیم که دیگه از گلوش خون نیاد …اونوقت میشه

برای خواهرم شیر خشک بخریم که شب تاصبح گریه نکنه … اونوقت …

اونوقت قول داده اگه پولی موند برای من هم یه دفتر بخره که من دفترهای داداشم

رو پاک نکنم و توش بنویسم …

اونوقت قول می دم مشقامو بنویسم …

معلم صندلیش را به سمت تخته چرخاند و گفت : بشین سارا …

و کاسه اشک چشمش روی گونه خالی شد ...

 


ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
با سواد ترین کشورهای دنیا را بشناسید

با سواد ترین کشورهای دنیا را بشناسید/جایگاه ایران کجاست؟

نهضت سواد آموزی نامی آشنا برای همه ما ایرانیان است یکی ازطرحهایی که بعد از انقلاب برای ریشه کن کردن بی سوادی اجرا شد.
 

در جدول زیر لیست با سوادترین کشورهای جهان آمده است که در آن کشورهای اروپایی مخصوصا کم جمعیت ها دارای آمار باسوادی کامل هستند.

ردیف
کشور
نرخ(درصد)
جمعیت
1
فنلاند
100
5.425.530
2
آندورا
100
83.888
3
گرینلند(دانمارک)
100
56.750
4
گرجستان
100
4.385.000
5
نروژ
100
5.051.200
6
لوکزامبورگ
100
511.800
7
استونی
99.8
1.340.400
8
لاتویا
99.8
2.231.500
9
لهستان
99.8
38.000.000
10
لیتوانی
99.8
3.180.300

 

این هم جدول کشورهای منطقه

ردیف
کشور
نرخ
1
آذربایجان
99.7
2
قطر
96.3
3
ترکیه
94.1
4
کویت
93.3
5
ایران
91
6
عربستان
86.7
7
افغانستان
83.7
8
عراق
78.2
9
امارات
77.9
10
پاکستان
54.9

ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393

خداوند بشر را آفریده و عقل را برای اندیشیدن در او به ودیعه نهاده است، تا حق و باطل، خیر و شر و زشت و زیبا را از هم تمییز دهد و راه خویش را در زندگانی بازیابد و در عین حال، از لغزش ها و زیان های جهل و نادانی مصون بماند. این هدف، جز از راه عقل پروری و دانش اندوزی میسر نیست. از این رو، اسلامْ مقام علم را بس والا معرفی کرده و از آغاز، مبارزه با بی سوادی را شروع و از همه فرصت ها برای مبارزه با این پدیده شوم استفاده نموده است. این دین سترگ، دانش اندوزی را یکی از ضروریات قرار داده و از این رو، مسلمانان توانستند در علم و دانش، به پیشرفت های شگرفی برسند.


ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
۳۰ سخن از بزرگان در مورد یادگیری و آموزش

مدتهاست به اين امر پي برده ام كه آموزش دادن يك كار خوب به بيست نفر راحت تر از اين است كه خودم يكي از آن بيست نفر باشم كه مي بايست به دستورات خودم عمل كنم.((ديل كارنگي))


[ ادامه مطلب ] |
ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393
تاریخ با سوادی

در تعریف سنتی سواد، توانایی خواندن و نوشتن است و یا توانایی به‌کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و سخن‌گفتن. ولی در مفهوم نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است گفته می‌شود و یا سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد و انگاره‌ها و اندیشه‌هایش را تا جایی که بتواند در آن جامعه سهیم باشد، بیان کند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو UNESCO) تعریف زیر را داده‌است : «باسوادی توانایی شناخت٬ درک٬ تفسیر٬ ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ‌شده و نوشته‌شده مربوط به زمینه‌های گوناگون است. باسوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعهٔ دانش و پتانسیل، و شرکت کامل در جامعه‌ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می‌کند، دربر دارد.»

تاریخ با سوادی در ایران

 

آمار کلی نرخ باسوادی در ایران طی سال‌های ۱۳۳۵-۱۳۹۰

 

سال ۱۳۳۵ : ۱۵ درصد

 

سال ۱۳۴۵ : ۲۸ درصد

 

سال ۱۳۵۵ : ۴۷ درصد

 

سال ۱۳۶۵ : ۶۱ درصد

 

سال ۱۳۷۵ : ۷۵ درصد

 

سال ۱۳۸۵ : ۸۴ درصد

 

سال ۱۳۹۰ : ۹۱ درصد


ن : شبنم سرچمی
ت : شنبه 17 / 4 / 1393


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.